سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازرگانی و تجارت بین المللی


بازرگانی و تجارت بین المللی

تجارت بین المللی مبادله کالا و خدمات بین کشورها است. تجارت در سطح جهانی این امکان را به مصرف کنندگان و کشورها می دهد تا در معرض کالاها و خدماتی قرار بگیرند که در کشور خودشان در دسترس نیست یا در کشور گران است. تجارت بین الملل و معاملات مالی همراه به طور کلی به منظور تأمین کالاهایی که فاقد آن است در ازای کالاهایی که به وفور تولید می کند ، انجام می شود. این معاملات ، که با سایر سیاست های اقتصادی کار می کنند ، منجر به بهبود سطح زندگی یک کشور می شوند. بیشتر تاریخ مدرن روابط بین الملل مربوط به تلاش برای ارتقا trade تجارت آزادتر بین ملت ها است. از جمله کالاهایی که معمولاً معامله می شود کالاهای مصرفی مانند تلویزیون و لباس است. کالاهای سرمایه ای ، مانند ماشین آلات ؛ و مواد اولیه و غذا. سایر معاملات شامل خدماتی مانند خدمات مسافرتی و پرداخت حق ثبت اختراعات خارجی است. معاملات تجارت بین الملل با پرداخت های مالی بین المللی تسهیل می شود ، که در آن سیستم بانکی خصوصی و بانک های مرکزی کشورهای تجاری نقش مهمی دارند. تجارت بین الملل برای کشورها برای توسعه منابع طبیعی خود و مشارکت در اقتصاد جهانی مهم است. به همین دلیل تجارت بین الملل ضروری است. این اجازه می دهد تا کشورها منابع "غیرضروری" را به پول یا سایر منابع "مورد نیاز" تبدیل کنند. تجارت موجب رشد اقتصادی ، کارآیی ، پیشرفت فن آوری و آنچه در نهایت از اهمیت بیشتری برخوردار است ، رفاه مصرف کننده است. با کاهش قیمت ها و افزایش تنوع محصول در دسترس مصرف کنندگان ، تجارت خصوصاً به سود خانوارهای با درآمد متوسط و پایین است. واردات و صادرات دو مولفه تجارت هستند.

مزایای تجارت بین الملل

  • افزایش درآمد
  • کاهش رقابت
  • طول عمر بیشتر محصول
  • مدیریت جریان نقدینگی آسان تر
  • مدیریت ریسک بهتر 
  • بهره مندی از صرافی
  • دسترسی به تأمین مالی صادرات
  • دفع کالاهای مازاد

تجارت در خاتمه بخشیدن به فقر جهانی نقش اساسی دارد. کشورهایی که به تجارت بین الملل باز هستند ، تمایل به رشد سریعتر ، نوآوری ، بهبود بهره وری و درآمد بالاتر و فرصت های بیشتر برای مردم خود دارند. تجارت آزاد همچنین با ارائه کالاها و خدمات ارزان قیمت به مصرف کنندگان ، به سود خانوارهای کم درآمد نیز می باشد.

 انوع تجارت

تجارت روز. معاملات روزانه شاید شناخته شده ترین سبک تجارت فعال باشد.

تجارت موقعیت. برخی در واقع معاملات موقعیت را یک استراتژی خرید و نگهداری معامله می دانند و آن را تجارت فعال نمی دانند.

نوسان معاملات. با شکسته شدن روند ، معامله گران نوسان معمولاً وارد بازی می شوند.

تجارت بین المللی بین کشورهای مختلف عامل مهمی در بالا بردن سطح زندگی ، تأمین اشتغال و امکان استفاده از کالاهای متنوع بیشتر در مصرف کنندگان است.

طبقه بندی تجارت بین الملل

(الف) تجارت واردات:

اشاره به خرید کالا از یک کشور خارجی دارد. کشورها کالاهایی را وارد می کنند که توسط آنها تولید نمی شود یا به دلیل کمبود هزینه و یا به دلیل مشکلات جسمی یا حتی کالاهایی که در مقادیر کافی تولید نمی شوند تا نیازهای آنها را برآورده کنند.

(ب) تجارت صادراتی:

به معنای فروش کالا به یک کشور خارجی است. در این تجارت کالاها به خارج از کشور ارسال می شوند.

(ج) تجارت Entrepot:

وقتی کالایی از یک کشور وارد می شود و به کشور دیگری صادر می شود ، تجارت entrepot نامیده می شود. در اینجا کالاها نه برای مصرف یا فروش در کشور بلکه برای صادرات مجدد به کشور سوم وارد می شوند. بنابراین واردات کالاهای خارجی برای اهداف صادرات به عنوان تجارت entrepot شناخته می شود.

مشخصات تجارت بین الملل

(i) جدایی خریداران و تولیدکنندگان:

در تجارت داخلی تولیدکنندگان و خریداران از یک کشور هستند اما در تجارت خارجی به کشورهای مختلف تعلق دارند.

(ii) ارز خارجی:

تجارت خارجی شامل پرداخت به ارز خارجی است. ارزهای مختلف خارجی در هنگام تجارت با کشورهای دیگر درگیر هستند.

(III) محدودیت ها:

واردات و صادرات محدودیت های زیادی دارد اما توسط کشورهای مختلف انجام می شود. به طور معمول ، واردات با بسیاری از حقوق و محدودیت های وارداتی روبرو می شود که توسط کشور وارد کننده اعمال می شود. به همین ترتیب ، قوانین و مقررات مختلفی هنگام ارسال کالا به خارج از کشور دنبال می شود.

(iv) نیاز به واسطه ها:

قوانین ، مقررات و رویه های مربوط به تجارت خارجی به قدری پیچیده است که نیاز به کمک مردان میانه ای است. آنها خدمات خود را برای انجام صاف تجارت ارائه می دهند.

(v) عنصر خطر:

ریسک موجود در تجارت خارجی بسیار بیشتر است زیرا کالاها به مسافت های طولانی منتقل می شوند و حتی از اقیانوس ها عبور می کنند.

(vi) قانون هزینه تطبیقی:

یک کشور در تولید کالاهایی که در آنها مزیت هزینه ای دارد تخصص خواهد داشت. چنین کالاهایی به کشورهای دیگر صادر می شود. از طرف دیگر کالاهایی را وارد می کند که از نظر هزینه ضرر دارند یا مزیت خاصی ندارند.

(vii) کنترل دولتی:

در هر کشور ، دولت تجارت خارجی را کنترل می کند. این اجازه واردات را می دهد و صادرات ممکن است در تصمیم گیری در مورد کشورهایی که تجارت با آنها انجام می شود تأثیر بگذارد.

مشارکت در تجارت بین الملل به کشور ها این امکان را می دهد تا از تخصص کارشناسان خبره و عوامل فراوان تولید بهره مند شوند تا خدمات و کالاها را وارد بازار بین الملل کنند این امر موجب افزایش تنوع کالاها و خدمات موجود در بازار می شود. شرکت بازرگانی باریزان با تجربه فراوان در حوزه ی واردات و صادرات قادر است به شما عزیزان در زمینه ی تجارت بین الملل کمک کند. در صورت نیاز کافی است با ما تماس بگیرید.